fredag 29 mars 2013

Glad Påsk!!Feliz Semana Santa!!



La semana Santa påskveckan (den heliga veckan) i Spanien, är en vecka av starkt religöst innehåll där man tänker på Kristus lidande, död och uppståndelse. I Sverige firar vi påsk traditionellt sätt av samma anledning, men för det allra flesta svenskar symboliseras påsken av påskkärringar, påskkycklingar och påskägg, snarare än religösa symboler. 

En påsk när jag var liten


Denna vecka i Spanien är full av processioner, där man bär statyer av Jesus och Jungfru Maria. Att få vara med att bära statyerna är ett hedersuppdrag som spansk katolik. Los Nazarenos, som följer med processionen, är nog det man som svensk blir mest överaskad av. De är iklädda långa kåpor med strutformad huvudbonad, som täcker huvudet nästan helt, med endast två hål för ögonen. Det liknar den dräkt som Ku Klux Klan använder sig av, men har givetvis ingenting med dem att göra. Under inkvisionen på 1400-talet, märktes los pecadores, de personer som begått religösa synder med liknande strut på huvudet, vilket är bakgrunden till varför de klär sig på detta sätt.

Los Nazarenos
Första gången jag såg en sådan procession, bodde jag i Malaga. Jag tyckte det kändes nästan lite otäckt. Jag visste dessutom inte om att man inte fick gå över gatan, när processionen är där, så jag höll nästan på att bli påhoppad av en häst som var med i processionståget. Men nu har jag upplevt dessa processioner många gånger så jag vet vad det är som gäller.

Denna påsk är min syster Kajsa på besök och vi tänkte faktiskt fira en svensk påsk i år. Kajsa hade med sig fyra påskägg, och en massa svenskt godis. Så imorgon blir det påskmiddag och sökande efter påskägg :) Däremot så får nog Alma vänta med tills nästa år med att klä ut sig till påskkärring när vi är i Sverige, för jag tror att grannarna skulle bli lite förvånade om det kommer en liten påskkärring och knackade på här..

Påskägg


1 kommentar: