måndag 11 mars 2013

Melodifestivalen








I helgen satt jag bänkad framför TVn och kollade på finalen i Melodifestivalen. Nu för tiden så kan man ju se festivalen via SVT live härifrån. Jag var dock själv då min man inte är sa värst förtjust i Melodifestivalen och min dotter tycker bättre om att se Törnrosa eller Lotta på Bråkmakargatan. Här är det dessutom så att man nästan måste skämmas lite när man säger att man ska se festivalen.

Jag har alltid tyckt om att se på musiktävlingar, och har sett melodifestivalen nästan varje år. När jag var mindre så kändes det som att det var lite pinsamt även i Sverige, men jag upplever att detta är något som förändras i takt med att tävlingen har ändrat form. I dag tittar många svenskar på festivalen och artisterna som deltar får oftast ett uppskjut i karriären efter att ha varit med. Jag tycker att låten som vann den svenska uttagningen i år var den bästa av de tävlande, dock så tycker jag inte att den slog Euphoria från förra året. Men jag tror ändå att den har stor chans att komma lånt i tävlingen.




I Spanien är det inte bara pinsamt att titta på festivalen, det är även pinsamt för artisterna som ställer upp.Här brukar de etablerade aritsterna inte ställa upp i tävlingen. Efter att varit med brukar de snarare försvinna eller bli allmänt kritiserade i både TV och radio. Efter många floppar, så ställde dock Pastora Soler, som är en välkänd spanska sångerska,  upp förra året. Hon sjöng alla bidrag och så fick man rösta om vilken låt som skulle gå vidare till Eurovision av dem. Låten som gick vidare var skriven av svenskar och hamnade på 10:e plats. I år har man gjort på liknande sätt. Den etablerade gruppen El sueño de Morfeo kommer att framföra låten "Contigo hasta el final".



Jag har bara hört den en gång så jag vet inte riktigt vad jag tycker än. Som det ser ut så tror jag dock att Robin kommer vinna över Spanien i alla fall men vi får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar