söndag 17 mars 2013

Mama, quiero glass!!



I dag har vi gjort jordgubbsglass i Jaimes by. Det är något som Alma inte kan få nog av, och ett av de första ordern som hon uttalat J Hon har lite svårt i bland med att skilja på spanska och svenska, så hon brukar säga: Mama, quiero glass!!

Jag använder mig av detta recept:

Jordgubbsglass (i glassmaskin)
250 g färska jordgubbar eller osockrade djupfrysta
1 1/2 dl socker
1 msk citronsaft
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
Rensa de färska bären eller låt de djupfrysta bären tina. Mosa dem väl och blanda med de övriga ingredienserna, eller mixa alla ingredienser tillsammans i matberedare eller mixer. Starta glassmaskinen och häll i blandningen.




Blandningen är otroligt god. Men det är aningen svart att följa svenska recept i Spanien, eftersom de inte alls har samma typ av mått här. De använder sig inte av decilitermatt, kryddmått, matsked och tesked etc, utan i stället av viktenheter. Hemma har jag svenska mått som jag har köpt på IKEA, men när vi är i byn, sa far jag köra lite på känn. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar