onsdag 27 mars 2013

Baka baka liten kaka..



På sista tiden har jag blivit så sugen på att baka en massa saker. Kanske är graviditetshormonerna som spökar..

I helgen bakade vi bullar. Det blev en hel del, men nu är det bara några få kvar, för vi är en glusp liten familj. För det försra har jag jobbat hemifrån och då har de liksom varit lite för nära, så jag har gått och molätit. Sedan så har jag en man som älskar sötsaker, och en dotter som älskar mammas hembakta bullar. När hon kommer hem från dagis utbrister hon: Mama, quiero bullar!! Och då är det inte så mycket man kan göra :)

Hembakta bullar


I dag har vi bakat kladdkaka jag och Alma. Men det var väldigt svårt för henne att acceptera att vi skulle lämna lite smet till själva kladdkakan också. Till slut lyckades jag övertala henne och vi lyckades få in kakan i ugnen :)

Det bästa med att baka är att äta smeten, tycker Alma


Kladdkaka

Jag tycker det är ganska kul att baka, men det är inte alltid man har tid. Som svensk är man ju uppväxt med att baka. Lär man sig inte det hemma så lär man sig det i skolan, då hemkunskapen ingår i utbildningen som vilket annat ämne som helst. Jag gick även en tillval som hette Lilla Bagarskolan, där vi fick lära oss att baka kakor, göra tårtor och andra bakverk. Det var dock på högstadiet, som är ett litet svart hål när det gäller min utbildningstid. Det hade varit kul om man fick gå vissa av de kurserna nu i stället, då skulle man uppskatta de mycket mer. Men jag har haft mycket nytta av hemkunskapsboken sedan jag flyttat hemifrån faktiskt, och sju sorters kakor också.



Här i Spanien har man inte hemkunskap i skolan. Skolbarnen får inte lära sig varken att laga mat, städa, diska och allt annat som man behöver för bo själv. Det är väldigt många i min generation här som inte kan laga speciellt mycket mat, och ännu mindre baka kakor. Det beror nog dels på att man bor hemma mycket längre än vad man gör i Sverige (många bor hemma tills de är 30), men det beror nog även på att vi trycker så mycket på att man ska vara självständig i Sverige. När man fyllt 18 är man vuxen och då ska man klara sig själv. Men sen är det ju en helt annan kultur här också. Man äter mycket ute, och går till bageriet och köper kakor i stället. I Sverige lever man mycket mer hemma i sitt hus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar