tisdag 12 mars 2013

Hej, hej på dig, är du en kille eller en tjej...






I morgon smäller det. Då ska vi på ultraljud och troligtvis kommer de att kunna se om bebisen inne i magen är en pojke eller flicka. Min nyfikenhet hindrar mig från att vänta tills förlossningen med att se vad det blir. Inte för att det egentligen spelar någon roll. Jag skulle bli lika glad om jag får en till dotter som om jag skulle få en son. Det är mest för att det är kul att veta.

Förresten så vet jag redan vad det blir, för det har Jaimes pappa sagt. Det ska bli en pojke. Han kan nämligen se sådant. Han kan se om en kvinna är gravid redan innan hon vet själv och även se vilket kön det är. När det gäller Alma hade han rätt, men vi får se vad teknologin säger i morgon.

När jag berättar för svenskar att vi ska ta reda på kön, så får man fragor som: Varför vill du veta det?Då blir det ju ingen överraskning sen, eller Spelar det nagon roll för dig om det blir en pojke eller flicka?. Nej, det spelar ingen roll, men det är kul att veta. Det känns som att denna fraga är känsligare än i Spanien. Detta beror troligtvis pa att det förekommit att föräldrar har gjort abort da de fatt ”fel kön”, vilket självklart är hemskt. Men har man inga sådana avsikter sa tycker jag inte att det är något fel med att ta reda på kön innan. Bara för att jag vet om det blir en flicka eller pojke så betyder ju inte det att det inte blir en överaskning när bebisen kommer. Bara att få hålla det lilla livet i sina armar och se det lilla ansiktet, är ju som en överaskning bara det. Men jag förstår de föräldrarna som väljer att vänta också. Jag är dock lite för nyfiken, och har alltid varit det. Har fortfarande ont i magen dagen innan julafton och innan min födelsedag i väntan på presenterna..

I Spanien är det vanligt att ta reda pa kön innan. Det kan bero på förberedelserna som skall göras innan bebisens födelse. Många kanske vill inreda det rosa barnrummet eller det blå pojkrummet (Detta gäller inte alla familjer, men det är mer vanligt i Spanien än i Sverige). Själv är jag uppväxt med brun overall och har fostrats av föräldrar som utbildats under jämlikhetens sjuttiotal, sa för mig tar det lite i mot. Alma har dock fått lite av varje (bade rosa och bruna overaller)J  I morgon berättar jag vad det blir, en han, hon eller hen...

1 kommentar: