onsdag 6 mars 2013

Om mig



Jag heter Sofia och bor med min man Jaime och snart tre-åriga dotter i Alcalá de Henares som ligger utanför Madrid. Staden är kanske mest känd som Miguel Cervantes födelsestad, men är även en av Spaniens bästa tapas-städer. 



Jag är ursprungligen fran Örebro, där jag bodde med min mamma, pappa och tva systrar tills jag tog studenten. Då åkte jag första gången till Spanien, närmare bestämt till Malaga, där jag pluggade spanska i två terminer och njöt av sol, bad och fest. När jag sedan åkte hem igen, så kändes det som att jag inte riktigt var klar med Spanien och spanskan, så jag jobbade ett år i Sverige och åkte sedan tillbaks till Spanien, men denna gang till Alcalá de Henares, där jag träffade min man. Då vi träffades hade han bestämt att han skulle åka till Sverige för att göra sitt ex-jobb, i Örebro av alla ställen. Jag däremot hade kommit in på Södertörns högskola i Stockholm, så min plan var att flytta till Stockholm när jag kom hem. I början av min studietid så bodde vi i príncip i min lilla studentlägenhet på 18 kvadratmeter. Det fungerade faktiskt väldigt bra. Jag hade aldrig klarat av att bo med någon annan på en sådan liten yta :) När Jaime var klar med sitt ex-jobb, så var det däremot svårt för honom att hitta jobb i Sverige, medan de från Spanien fullkomligt bombarderade honom med jobberbjudanden. Så det slutade med att han var tvungen att lämna mig och Sverige, så det blev några jobbiga år på distans. Men jag hittade ett sätt att fortsätta min utbilding på distans från Spanien, så jag flyttade tillbaks till Alcalá där jag avslutade mina studier och fick därefter en administrativ tjänst på IBM, där jag jobbar kvar än i dag, 6 år senare.

Jag och Jaime gifte oss 2009 och 2010 fick vi vår lilla Alma, som nu är 2 år och 8 månader gammal och i augusti kommer vi få en till familjemedlem:)

1 kommentar:

  1. Y los amigos de Alcalá tan contentos por tenerte aquí!

    SvaraRadera