tisdag 26 mars 2013

Medelhavsdietens rätta ansikte



Den traditionella kosthållningen i Spanien ingår i det man brukar kalla Medelhavsdieten. Den består av en stort intag av frukt, grönsaker, nötter, bröd, olivolja, vinäger och regelbundet intag av vin.

Det var den bild som jag hade av spansk matkultur innan jag kom hit. Den bilden stämmer till viss del, framförallt att man använder olivolja, man friterar allt med olivolja. När jag inte är hemma brukar min man passa på att göra sig en tallrik av endast friterad mat. Inte med sallad till, ris, potatis eller annat tilltugg. Nej, endast en tallrik med fritos: (kroketter, piroger, bläckfiskringar, räkor etc) .  

En tallrik med fritos

 Som svensk känns detta alldeles för flottigt, och det känns som att det saknas något till, då man är van vid tallriksmodellen.. Men han liksom många andra spanjorer älskar det. Så mycket att man till och med äter det till frukost (churros con chocolate).

Svenska Tallriksmodellen
 

Något mer som överaskat mig är att spanjorerna vill ha socker till allt. När vi dricker kaffe ute, så reagerar folk på att jag dricker kaffet svart, och dessutom utan socker. Det är ingen jag känner här som inte har socker i kaffet. I Sverige däremot vet jag många som har samma kaffesmak som jag. Det är även vanligt att ha socker i juicen och i mjölken, och även i varm choklad (trots att det redan  innehåller socker ). Jag hoppas att Alma inte ser när  han heller i det i sitt glas, så hon börjar ta efter..men jag känner på mig att hon kommer likna sin far när det gäller detta.

Frukosten här består dessutom till stor del av fikabröd. Tidigare har jag nämnt churros con chocolate. Men man äter även croissants, napolitanas, donuts och palmeras de chocolate

Croissants, donuts, napolitanas de crema och palmeras de chocolate

Sockerdebatten, som tagit Sverige med storm, har med andra ord inte nått Spanien..och jag tror det dröjer länge innan den når hit :)


1 kommentar:

  1. så intressant du skriver. men nu måste jag sova.
    tänkte bara tipsa dig om en dokumentärfilm:http://www.svtplay.se/video/1154994/ska-vi-forbjuda-sockret

    god natt, Linn

    SvaraRadera