lördag 23 mars 2013

Smörgåstårtadags



I dag ska vi äta smörgåstårta, som vi gjorde i går kväll under min ledning. Min mormor Astrid gjorde alltide smörgåstårta när vi kom på besök eftersom hon visste hur mycket jag tyckte om det. Hon var otroligt duktig på att slänga i hop en smörgåstårta. Hon tog det hon hade i kylen och gjorde en tårta av det. Det kunde vara ingredienser som för en själv inte verkade kompatibla, men när hon blandade i hop det blev det hur gott som helst. 

Mormor och Morfar


Jag för traditionen vidare här i Spanien. Jag brukar göra smörgåstårta och bjuda alla när jag fyller år, när Jaime fyller år eller när Alma fyller år. Då brukar vi bjuda in alla våra vänner här och de uppskattar det verkligen. Det är flera av mina spanska vänner som har fått receptet, och sedan gjort det för släkt, vänner och arbetskompisar och fått beröm för det :)

Min födelsedag 2012



Ost och skinktårta, Iberisk smörgåstårta (anpassad till den spanska kulturen med serranoskinka), Räk och laxtårta


Själv, brukar jag göra en smörgåstårta med lax och räkor, men när jag bjuder många brukar jag göra andra varianter också för de som inte äter skaldjur.Detta är den tårtan vi ska äta nu. Det är den jag brukar göra med lax och räkor, men utan lax denna gång eftersom jag ska undvika det nu när jag är gravid. 

Dagens smörgåstårta
I dag var det ingen som fyllde år, men vi var så sugna på smörgåstårta så vi gjorde en i alla fall:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar