fredag 15 mars 2013

Jag loggar på hemifrån…



I dag har jag arbetat hemifrån. Det är en lyx att kunna göra det lite då och då. Speciellt när man är gravid, och kanske inte känner sig hundraprocentig varje dag.

Många arbetsgivare tycker inte om när deras anställda arbetar hemifrån. De kanske har haft fall där produktiviteten har sjunkit när deras anställda arbetat hemifrån eller upplever att det är svårare att kontrollera vad de anställda egentligen gör. Men i många fall kan man arbeta precis lika bra, om inte bättre hemifrån. Jag tycker att jag arbetar mer fokuserat och koncentrerat när jag är hemma, det finns inte lika många störningsmoment som när jag är på kontoret. I och med att jag sitter i ett kontorslandskap när jag är på kontoret, så kan det vara skönt att vara hemma när man har viktiga telefonmöten på agendan. Jag upplever även att det är bättre att arbeta hemifån om jag har mycket att göra, då är det enklare för mig att stanna kvar lite extra för att slutföra vissa arbetsuppgifter. När jag är på kontoret måste jag gå exakt när jag slutar för att kunna hämta min dotter, för om jag missar bussen så kommer jag en halvtimme sent. Hemma har jag större marginal eftersom jag redan är hemma.

Det är hemskt skönt att slippa pendla de dagar jag jobbar hemifran. När jag ska till kontoret måste jag gå upp senast kl 7 för att ta mig till jobbet, men när jag jobbar hemifrån kan jag gå upp kvart i 9 och bara logga på. Det är en stor skillnad i sömn, vilket jag behöver mycket av just nu :) Tack vare att jag kan jobba hemifrån, har jag dessutom kunnat arbeta i princip varje dag sedan jag blev gravid, fastän de tre första månaderna kändes som en lång baksmälla. Det är även bra att kunna vara hemma när barnen är sjuka, även om det är lite svårare att vara effektiv dessa dagar. I Spanien är det inte lika självklart att kunna vabba, så då får man helt enkelt hitta andra lösningar.

Jag som har många nära och kära i Sverige, har dessutom möjlighet att åka till Sverige och arbeta därifrån. Jag har ett stort behov av att hälsa på min familj, vilket skulle vara ett problem om jag hade ett annat arbete. Jag kan tex arbeta från nmamma och pappa två tre veckor och på så sätt inte behöva använda alla semesterdagarna till resor till Sverige.

Däremot skulle jag inte vilja arbeta hemifrån varje dag. Det kan ju lätt bli lite ensamt. Man förlorar ju den sociala biten helt. Jag tycker det är trevligt att gå till kontoret och träffa mina kollegor. Där jag jobbar brukar vi alltid gå ut och äta frukost, vilket är något jag saknar när jag jobbar hemifrån. Likaså att småprata medan man arbetar. Det är ju såklart bra för sammanhållningen i teamet att komma till kontoret lite då. Men att kunna jobba hemifrån 2-3 gånger i veckan är det ideala.

Jag tror att både arbetsgivare och anställda skulle tjäna på att ha denna möjlighet. Men för att det skall fungera så krävs det självklart självdisciplin, motivation och teknisk möjlighet. Och det beror ju såklart på vilket typ av arbete man har  :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar