lördag 1 juni 2013

Jag har tagit körkort!!!



I torsdags hade jag uppkörningsprov och blev mot förmodan GODKÄND!!!För mig som har väntat så länge på att ta körkort var detta verkligen stort. Det var viktigt för mig att ta körkort innan vår andra dotter skulle födas eftersom jag förmodligen inte kommer ha så mycket tid över sedan och att jag verkligen kommer att behöva körkort som tvåbarnsmamma. Jag var väldigt osäker på om jag skulle hinna innan förlossningen,men nu fick jag det i vecka 31, så nu kan jag äntligen slappna av:)


 Min körskolärare hade försökt att  lugnat mig innan jag skulle köra upp och sa att det är inte alltid man får göra alla moment, i bland får man bara köra inne i stan,  och i bland bara på motorvägen, och vissa gånger så behöver man inte ens parkera. Men det var inte mitt fall. Vi körde på motorvägen, inne i centrum, rondeller, högervängar, vänstersvängar och fickparkering.

Det jag var mest orolig över var fickparkeringen, jag var helt säker på att jag skulle misslyckas med det. Min körskolärare använder sig av olika referenspunkter då han lär ut parkeringen. Det tog extremt lång tid innan jag förstod hur han menade. Det är först de senaste dagarna som jag har lyckats på egen hand, men dock inte varje gång. På uppkörningen så tyckte examinatorn att jag skulle fickparkera i uppförspacke, och då fick jag plötsligt väldigt ont i magen. Men det gick bra, tror aldrig jag parkerat så bra förut som jag gjorde då:) Fickparkering är ett måste här i Spanien, så jag är glad att jag till slut har lärt mig, för det kommer att behövas. 

Nästa vecka får jag mitt provisoriska körkort och om ca en månad så får jag det riktiga, Det tar lite längre tid här i Spanien har jag förstått. I Sverige går det på bara några dagar. Annars så tror jag att det är ungefär samma sak att ta körkort, förutom att man här gör först teorin och sedan börjar övningsköra, medan detta sker paralellt i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar