söndag 28 juli 2013

Vecka 39



Nu är vecka 39 snart slut och denna graviditet går mot sitt slut. Magen ligger väldigt långt ned nu är det många som har påpekat, vilket innebär att bebisen nog gärna kommer ut snart..



Bebisen är ungefär 50 centimeter lång och väger ca 3500 gram och håller nu på att förbereda sig inför förlossningen. Denna bebis gör det genom sammandragningar, förvärkar och små försök att ta sig ut. Hon tar sats med fötterna vid revbenen och trycker sig nedåt, vilket inte är alls särskilt behagligt.

Jag mår relativt bra trots värmen och sammandragningarna. Mitt stora problem är att jag inte riktigt vet när det är dags att åka in till akuten. När jag väntade Alma kom jag ju inte längre än till vecka 34 och då blev jag i gångsatt, så jag behövde aldrig riktigt fundera över när det var dags. I film är det så enkelt, där går vattnet och sen åker man in till akuten och föder ut sin bebis. I verkligenheten känns det som att det är få som har en ”vanlig förlossning”, vilket man märker när man pratar med andra mammor och läser på nätet. 

 Jag har i alla fall förstått att förlossningen kan sätta gång:

-regelbundna värkar som ökar i intensitet
-blödning
-vattenavgång
-slemproppen släpper

Hitills har inget av detta hänt, så det är väl bara att vänta ut...I morgon kommer mina föräldrar hit, och ska vara här i 10 dagar. Det skulle vara väldigt tråkigt om jag gick över tiden så de inte fick träffa vårt nya lilla tillskott till familjen. Jag har BF den 3 augusti, så om bebisen inte har kommit, så får jag väl tänka på olika huskurer. Vissa av dem har jag redan provat men utan något betydelsefullt resultat :)

Dessa tips är de jag har fått:

-Färdknäppen (ha sex)
-Äta ananas
-Äta choklad
-Dricka hallonbladste
-Gå promenader
-Gå i trappor

Med färdknäppen ökar samandragningarna, men jag tror att kroppen verkligen måste vara beredd för att föda för att själva förlossningen skall sätta i gång med hjälp av detta. Äta ananas och dricka hallonte har jag inte provat, men tvivlar på att det skall fungera. Chokladbollar gjorde jag en massa härmodagen, som jag smällde i mig, men utan resultat. Gå promenader gör jag ju lite då och då, men vågar inte gå så långt själv utifall förlossningen skulle sätta i gång när jag är själv..Gå i trappor vägrar jag faktiskt att göra, nu när vi har hiss. Vi bodde tillräckligt många år utan hiss på fjärde våningen, och tanken på att springa upp och ned för trappor gör mig på dåligt humör :) 

1 kommentar:

  1. Grattis till bebisen, jag läste på Kajsas FB att den kommit nu :-)

    SvaraRadera