torsdag 18 juli 2013

Alla barn luktar "Nenuco"



I stort sätt alla barn här i Spanien luktar ”Nenuco”, som är den mest kända barnparfymen, och så fort man går in i en barnaffär så möts man av denna karakteristiska lukt. Efter det dagliga badet duttar man på barnen lite av denna parfym ända från födseln. Denna lukt finns även i hudkrämer, schampo och våtservetter. 



Som svensk mamma föll det inte sig naturligt att spruta på Alma parfym när hon föddes. Trots att jag hade fått flera bebisparfymer i present när Alma föddes, använde jag de inte särkilt ofta. Men då fick jag höra kommentarer som: ”Ska du inte ha på henne någon parfym”? och ”har du glömt att ha på henne sin parfym”. Då började jag ha på henne parfym vid vissa tillfällen, som när vi skulle åka hem till svärföräldrarna på besök, middagar eller viktiga event. Här ses det som en del av den dagliga hygienen, vilket är anledningen till att vuxna nästan kan kolla snett på en om man inte haft parfym på sina barn.

I Sverige däremot är man väldigt negativt inställd till parfym på barn. När jag berättar för svenskar att här i Spanien är det helt normalt att man har parfym på sina bebisar, blir de ofta väldigt upprörda, och tycker nästan att det är barnplågeri. Jag läste på nätet om när spanska klädkedjan Zara lanserade en ny barnparfym i Sverige, vilket slutade i en stark reaktion av många ilskna föräldrar. Det är mycket på grund av allergirisken som man inte använder parfym på barn i Sverige. Man undviker gärna parfymerade badoljor, hudkrämer och tvättlappar. Det är även många mammor som slutar att använda parfym då de får barn, så att barnen inte skall utsättas för starka lukter.

Det är många gånger jag hamnar mellan dessa två världar, den spanska och den svenska världen. I detta fall handlar det om en så simpel fråga som parfym, men hur man än väljer är det någon sida som blir upprörd och tycker att man är en dålig förälder, så i bland får man kompromissa lite.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar