måndag 22 april 2013

Om man ändå kunde "vabba"....



I dag ringde de från Almas förskola och sa att hon hade feber och ont i halsen. I ett sådant läge vill jag slänga mig på cyckeln och hämta henne. Men det är inte så enkelt här. Rätten till vård av sjukt barn finns inte på samma sätt som i Sverige. Man har ingen rätt att ”vabba” när barnen är sjuka, om de inte ligger inne på sjukhus eller är allvarligt sjuka. Men man får självklart använda sina semesterdagar till detta...

När barnen är sjuka, brukar de allra flesta lämna barnen hos mormor och morfar eller farmor och farfar. Har man inte de nära så har man ett stort problem. Barn blir ju sjuka, och framförallt när de är små. När Alma är sjuk så brukar jag jobba hemifrån. Jag har ”tur” som kan lösa situationen på detta sätt och inte använda min semester till vård av sjuk Alma.  Det är enormt stressande att jobba samtidigt som man tar han om en sjuk 2,5-åring. Man känner sig som dålig anställd och dålig mamma på samma gång, då man inte kan utföra någon av rollerna till hundra procent. Men det är det alternativet som finns.

En del som varken har far och morföräldrar och heller inte kan arbeta hemifrån, får helt enkelt hitta på att de själva är sjuka. De går till doktorn och säger att de är sjuka och så får de intyg från doktorn att de varit där och så kan de skicka intyget till arbetet och på så sätt vara hemma med barnen. När man själv är sjuk får man nämligen ersättning från försäkringskassan. Jag skulle tycka att det var bättre om det var tvärt om. Det är betydligt lättare att arbeta om man man själv är sjuk, än när ens lilla barn är sjuk..

Jag ska tillägga att jag talar utifrån min egen erfarenhet. Det finns en hel del arbetsgivare som tillåter vård av sjukt barn även här i Spanien, även om det inte är lika självklart som i Sverige. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar