lördag 18 maj 2013

Elin och Terje på besök


Förra helgen var min lillasyster Elin och hennes pojkvän Terje på besök. Det var en händelserik helg, men något lugnare än vad det brukar vara när Elin är på besök.Vi hann i alla fall med både tapasrundor, födelsedagsfirande, och grillning.

Både Elin och Terje är vegetarianer, vilket kan göra det lite svårt att hitta passande tapas. De flesta tapas innehåller nämligen kött och fisk av något slag. Men de lyckades få i sig patatas alioli, patatas bravas (potatis med stark ketchupliknande sås), gulas (ser nästan ut som små ålar men är gjorda av crabfish eller torsk) och tortilla de patatas (spansk potatisomelett).
Patatas alioli

Patatas bravas
Tosta de gulas

Tortilla de Patatas

Självklart fick de Ruedavin och öl till. Men Terje fick även prova något nytt, nämligen caña con limón, som är öl blandat med fanta citron. I Spanien är det vanligt att beställa detta när man är ute och äta tapas, som ett svagare alternativ till ölen. Jag fick däremot hålla mig till ett ännu svagare alternativ. Cerveza sin (alkoholfri öl) eller caña sin con limón (alkoholfri öl blandat med fanta citron).


Godaste Ruedavinet


Caña con limón

Cerveza sin

Jag fyllde år den 13 maj, och som vanligt bjöd jag hem våra vänner på smörgåstårtor. Jag har en standardtårta som jag brukar göra med lax och räkor, men har på senare år börjat göra en ost och skinktårta för de som inte tål eller inte tycker om skaldjur.

Lax och räktårtor
Ost och skinkårta

Här är några bilder från kvällen.










Dagen efter mitt födelsedagsfirande var det dags för picknick med grillning. Vi åkte till en park i narheten och tog med oss engångsgrillar och det vi skulle grilla. Vi hade gjort i ordning bade vegetariska och vanliga grillspett, vilket kanske ar mer vanligt att grilla i Sverige an har. Vi tog aven med chorizo, lomo, salchicas och morcilla. 

Har ar några bilder från grillningen:

Grillmastaren

Jaime och jag

Till bords



Jag och Elin

Jag, Alma och Elin
Jag, Terje och Elin



Alma med solhatten pa

Terje bjuder upp Alma till dans
 Det var som vanligt jattemysigt att ha min lillasyster har pa besok, och hemskt trevligt att lara kanna Terje lite battre.

3 kommentarer:

  1. Ja, det var jättemysigt:)spanska våren är den bästa!!Du funderar inte på att flytta tillbaks till Madrid?

    SvaraRadera
  2. Haha Nää...Just nu har jag det jättebra i Stockholm :) men åker nog ner på semester snart :D Kram

    SvaraRadera