lördag 22 februari 2014

Alicia 6 månader

Alicia har nu blivit 6 månader. Hon är 67 cm lång och väger 7,430 kg. På 6-månaderskontroll såg allt bra ut. Dock ökade hon inte i vikt lika mycket som förut, men de sa att det är vanligt att det blir så vid 6 månaders ålder när man helammar. Hon behöver nu mer än mjölk, så doktorn sa att vi nu kan börja med smakportioner. Jag vet att det är många både i Sverige och i Spanien som börjar med smakportioner vid fyra månaders ålder, men här rekommenderar de helamning fram till 6 månaders ålder om allt fungerar och om bebisen ökar i vikt som den ska. Även om det är mysigt att amma så tycker jag det känns befriande att hon är lika beroende av mig längre. Jag kan gå till affären och lämna henne med Jaime och gå och handla utan att stressa tillbaks för att amma henne. Jag kan även hitta på saker med Alma själv, utan att Alicia är med så jag och Alma kan få lite kvalitetstid också. Sen i maj har jag och Jaime tänkt att åka i väg till Malaga för en långweekend utan barnen. Det ska bli helt underbart att få vara lite själva, även om man självklart kommer att sakna dem också..





Alicia har alltid ätit bra, men man är ju alltid lite orolig när man ska börja med riktig mat. Vi började med lite apelsin, eftersom doktorn sagt att det var det första man skulle börja med. Hon tyckte det var lite surt, men ville ändå ha mer :) Sen var det dags för päronpuré och det verkade hon gilla. Hon bara satt där och gapade som en liten fågelunge. Men det hon har tyckt bäst om hittills är nog banan. När hon äter mosad banan sitter hon bara och ler under hela måltiden, och vill bara ha mer. Hon har även fått smakat potatis, morötter och kyckling. Sen har vi börjat med välling också på kvällen innan hon ska sova. Det har gjort att hon inte vaknar lika mycket på natten som hon har gjort de senaste veckorna.



På sista tiden har Alicia nämligen vaknat varannan timme ungefär hela natten, så varken mamman eller pappan har fått sova ordentligt. Däremot är det svårt att veta om det var matbrist som var orsaken, eftersom vi dessutom åkte på influensa hela familjen. Vi var sängliggande en hel vecka. Jag och Jaime hade hosta och feber, Alma början till lunginflammation och Alicia öroninflammation. Det slutade med att vi fick antibiotika hela familjen, och nu har vi äntligen återhämtat oss. En annan teori som jag har haft om varför hon sovit så oroligt är att hon snart kommer att få tänder. Men jag läste precis ett inlägg jag skrev när Alicia fyllt 2 månader, och då skyllde jag på tänderna också, men hon har fortfarande inte fått en enda tand. Det är inte lätt att veta. I bland får man bara acceptera att barnen sover dåligt i vissa perioder och att man själv får gå runt som en zombie.. Hursomhelst så tycker jag att det har blivit något bättre de sista nätterna, sen vi har börjat ge henne riktig mat. Hon har vaknat bara en gång på natten :)



Alicia är en lugn och glad liten flicka, men rör på sig väldigt mycket. Hon kryper inte riktigt, men hon ålar sig fram med en väldig fart. Så fort man tittar åt ett annat håll har hon fått tag på något hon inte bör leka med. Det kan vara allt i från kablar till brödsmulor. Så det gäller att ha ständig koll över henne. Jag pendlar mellan att ha henne i babysittern, bärselet, i babygymmet och på golvet. I babysittern kan hon vara ett tag, men tröttnar ganska snabbt. I bärselet älskar hon att vara, så fort hon ser att jag sätter på mig det, blir hon glad och sträcker ut armarna. Dock har hon blivit ganska tung nu, så jag får ont i ryggen om jag bär på henne för mycket..I babygymmet kan hon underhålla sig ett tag, men hon rymmer ganska snabbt därifrån för att utforska resten av huset som är mycket mer spännande. Det roligaste är alltid sådant som inte är leksaker och barnanpassat..Hon kan även sitta själv nu, och försöker även att sätta sig själv. Hon är dock fortfarande lite instabil så ibland ramlar hon bakåt och slår i huvudet när hon blir distraherad..

Hon skrattar mycket, speciellt när Alma är med. Det är så kul att se dem tillsammans. Alma bjuder på full underhållning och Alicia blir jätteglad så fort hon får syn på henne. Jag tror att de kommer ha mycket glädje av varandra i livet :)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar