lördag 27 juni 2015

Sommarlov

 Image result for sommarlov
Nu har Almas skola slutat och det är dags för att pussla för att få i hop vardagen. Här i Spanien slutar barnen runt den 19 juni och är lediga ända fram till September. För barnen är det självklart skönt att vara lediga så länge men för oss föräldrar är det svårt att få i hop det. Det vanligaste alternativet är att barnen är hos mor och farföräldrar här medan föräldrarna jobbar. Vi som inte har några i närheten har det lite svårare. Man kan skicka iväg barnen på ganska läger om man vill, så det är en möjlighet men det är ett ganska dyrt alternativ.

I vårt fall har jag jobbat hemifrån med Alma och det har faktiskt gått ganska bra. Hon har målat, pysslat med modellera, läst böcker och kollat på film medan jag har jobbat. Hon är ganska självständig och har lätt för att underhålla sig själv. Men det där samvetet är där och gnager hela tiden. Jag vill ju kunna vara där och ge henne den uppmärksamhet som hon förtjänar, vilket blir svårt när man jobbar samtidigt. Nästa vecka kommer min svärmor troligtvis för att vara med barnen. Eftersom vi har bokslut nu på jobbet så känns det som det enda hållbara alternativet. Annars blir det lätt att man känner att man inte gör något bra, varken jobbet eller rollen som mamma.

Nästa vecka ska vi åka till Sverige och vara där i en månad. Först åker barnen och jag. Då ska jag jobba hemifrån i två veckor medan min mamma och pappa tar hand om barnen. Vi ska vara i sommarstugan där det är lättare för mormor och morfar att underhålla barnen. Där kan de springa runt fritt utomhus, åka ut med båten med morfar och bada i sjön. Sen börjar min semester och då kommer Jaime. Det ska bli underbart att få ha semester tillsammans i hop med barnen. Framför allt ska det bli skönt att komma i från värmen. I dag är det 40 grader varmt. Innan jag fick barn hade jag inget emot värmen, men när man har barn blir det svårare eftersom man måste skydda dem mot sol och värme. I Sverige kommer det vara drygt 25 grader när vi kommer. Det känns betydligt behagligare för både barnen och oss vuxna:D Jag ser framemot badtunnebad och många grillkvällar :D

I augusti blir det svårare att få till det. Troligtvis kommer barnen att få vara hos farmor och farfar i La Mancha, men jag vill ju inte att de ska vara där hela augusti. Det känns inte bra att lämna bort de så lång tid, men i bland är det det enda alterativet eftersom vår semester inte räcker till. Även om man vet att de har det bra så fylls kroppen av en blanding mellan dåligt samvete och stor saknad..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar