onsdag 16 oktober 2013

Tvåmånaderskontroll



I går var jag på 2-månaderskontroll med Alicia. Hon hade blivit riktigt stor. Hon har nu blivit 59 cm lång och väger 5640 g. Det här är hennes kurva och man kan se att den går rakt upp. Jag behöver inte oroa mig för att hon inte får i sig ordentligt i alla fall.


De blev imponerade av att hon var så med och observerade uppmärksamt allt som hände runtomkring henne. De sa även att det är ovanligt att så små bebisar vet vem som är mamma och vem som är främlingar, men att på Alicia syntes det att hon visste precis vem som var hennes mamma och att hon blev ledsen när någon annan lyfte henne. 

Här i Spanien vaccineras man för första gången när man är 2 månader gammal. Det är inte en trevlig upplevelse varken för bebis eller mamman. Jag fick hålla i hennes armar och de stack henne med tre olika sprutor på låren. Alicia skrek så hon nästan kiknade.  Eftersom Jaime jobbar så är det alltid jag som får vara med om sådana hemska upplevelser:( 

Vid 2 månaders ålder vaccineras man mot:


Stelkramp
Difteri
Kikhosta
Polio
Hepatit b

H influenzae B 


Hjärnhinneinflammation och meningokock

Förut ingick även vaccinet 13 som skyddar mot de serotyper som främst orsakar  invasiv pneumokockinfektion. Pneumokocker är bakterier som kan orsaka lindrigare infektioner som öron- och bihåleinflammation men kan även orsaka livshotande sjukdomar som blodfärgiftning och hjärnhinneinflammation. När Alma var bebis infick detta vaccin, men de har nu tagit bort den på grund av krisen. Läkarna rekomenderar dock denna, och det finns möjlighet att köpa vaccinet på apoteket för 75 euros, vilket vi gjorde till Alicia.

Efter läkarbesöket var Alicia väldigt upprörd och det var lite svårt att lugna ned henne efter de hemskheter hon blivit utsatt för. Jag ammade henne och gick sedan runt med henne tills hon somnade. Jag var ändå tvungen att stanna där i 15-20 minuter, för att försäkra mig om att hon inte reagerat konstigt på vaccinet. I natt vaknade hon en gång mer än vanligt men annars tycker jag inte att hon verkar lida speciellt mycket. Hon äter och sover som vanligt och ler när man pratar med henne. Nästa vaccinationstillfälle blir när hon är 4 månader, så nu kan man andas ut i två månader:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar