lördag 12 oktober 2013

Alicia 2 månader



Nu är Alicia 2 månader och hon har växt och blivit riktigt stor. Hon är mycket social, hon ler och skrattar och börjar jollra när man pratar med henne. Hon pratar speciellt mycket när man sjunger för henne, då känns det nästan som att hon försöker att sjunga med.






Hon sover fortfarande bra på nätterna. I natt vaknade hon kl 8 efter att ha somnat kl 23.30 i går. Hon vaknade inte en enda gång på natten. I bland vaknar hon  kl 4 eller 5 på natten och sen kl 8 eller 9, men många nätter sover hon hela natten utan att vakna för att äta. Det är helt underbart att få sova på nätterna. Med Alma var det lite skillnad. Hon vaknade varannan timme eller var tredje timme, och de få gångerna hon inte gjorde det var vi tvungna att väcka henne för att äta eftersom hon var född för tidigt.

Det känns som att Alicia har mer kraft när hon äter, hon behöver inte äta lika ofta som Alma behövde när hon var liten. Alma var i princip fastklistrad vid bröstet de första månaderna. Men nu i efterhand tror jag att som förstföderska tolkade jag allt som hunger. Varje gång hon skrek eller var orolig, trodde jag att hon var hungrig så jag ammade henne. Jag var lite besatt av att hon skulle få i sig tillräckligt eftersom hon var så liten när hon föddes, så jag tror nästan att jag gödde henne lite väl mycket... Med Alicia är det lättare att tolka när hon är hungrig och när hon är trött eller har ont i magen. Det ger mig mer frihet, för jag hinner gå och handla eller uträtta andra ärenden medan Jaime har henne. Det kunde jag knappt göra med Alma, för jag var så orolig att hon skulle bli hungrig under tiden.

Hon känns relativt lätt att ha att göra med. Men ungefär varje dag på kvällen runt klockan 21-22 blir hon lite orolig och vill att man bär henne i en speciell ställlning tills hon somnar med napp i munnen. Annars kan hon sitta i sin babysitter och ligga i sin vagn (när den är i rörelse) utan problem. Men jag har alltid med bärselen när jag går ut och går med henne i för säkerhets skull.
 
Alicia dreglar mycket nu och tycker om att suga på sin hand. Jag kommer i håg att innan Alma fick tänder började hon dregga mycket och sög på sina händer. Jag hoppas verkligen att det inte är några tänder på gång, för då blir det jobbigt att amma..

På tisdag ska jag med Alicia på tvåmånaderskontroll så får vi se om hon blir godkänd:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar