onsdag 21 augusti 2013

Skönt att inte vara gravid längre



Många kvinnor tycker om att vara gravida. Jag tillhör inte riktigt den skaran. Jag tycker mest att det är jobbigt. Man mår illa, får ont i ryggen, får magproblem och blir emotionellt rubbad. Jag tycker därför att det är oerhört skönt att Alicia nu är född och att jag äntligen har fått min kropp tillbaks och en fin liten bebis i famnen.

Det är mycket saker man inte får äta när man är gravid. Spanjorskorna brukar sakna jamon serrano (lufttorkad skinka) och annat kallskuret kött som salchicón, cecina (rökt och lufttorkat nötkött) och chorizo. Eftersom jag har bott här i många år så var även jag bra sugen på jamon serrano under graviditeten. Men jag var även hemskt sugen på rökt lax, sushi (med lax och torsk), mögelostar och rödvin. 




Det är även skönt att slippa gå runt i fula mammakläder. Visserligen har HM ett ganska stort utbud av mammakläder, men det är inte alltid alla plagg kommer till butiken närmast oss. Jag kan fortfarande inte få på mig alla kläder som jag använde innnan jag blev gravid, men magen sjunker för varje dag. Det är en av fördelarna med att amma. Man behöver inte träna för att gå ned i vikt det fixar bebisen.

Under graviditeten har jag även kännt mig som en halvdålig mamma till Alma i och med att jag inte kunnat leka och lyfta henne som förut. Nu har jag mycket mer energi, och behöver inte ta det lugnt på samma sätt som förut. Jag tror att Alma tycker att det är skönt att ha sin mamma tillbaks också :)



Det underbaraste av allt med att inte längre vara gravid är att äntligen ha lilla Alicia hos oss i stället för i magen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar