måndag 19 augusti 2013

Alma träffar sin lillasyster



Alma har varit på semester hos farmor och farfar i Villacañas under Alicias födelse och sjukhusvistelse. Vi tänkte att det var bättre för henne att få göra något roligt under tiden i stället för att åka fram och tillbaks till sjukhuset. Hon har haft jättekul där med Jaimes 10-åriga kusin som hon avgudar. De har åkt och badat, åkt karuseller och lekt massor, så jag tror knappt hon har saknat oss :)

Under tiden har jag och Jaime kunnat koncentrera oss på Alicia och tagit hand om de pappersarbeten som måste göras för att registrera henne och få ut mamma och pappaledighet. Här i Spanien måste man fylla i så många olika dokument, och gå till så många olika platser och ta med kopior på allt, och det är alltid något som man missar, så man får åka tillbaks och stå i kö igen. För att kunna göra detta kan man inte ha en aktiv 3-åring och ett litet hungrigt spädbarn med sig, så det har varit bra att Alma har varit ute på vift, även om saknaden efter henne har varit enorm.

I fredags, då Alicia fyllde en vecka, åkte jag till Villacañas med Alicia, för att systrarna änligen skulle få träffas. Alma visste inte att vi skulle komma precis då, så hon blev glatt överaskad när hon såg mig och Jaime, och jag fick en massor av pussar och kramar. Sedan frågade vi henne var hon trodde att Alicia var, och då kollade hon först på min mage, men när hon såg att jag inte hade någon mage kvar, blev hon fundersam. Sedan visade vi henne Alicia och hon blev helt till sig. Hon blev så glad och överöste lilla Alicia med pussar och kramar. Hon förstod att det var hennes lilla Alicia som äntligen var här och hon gjorde vad hon kunde för att skydda henne. Så fort någon annan kom i närheten av Alicia (förutom mig och Jaime), sa hon: Rör henne inte!!. Efter ett tag blev det lite bättre, men hon tittade vakande så fort någon annan höll i henne. Helst ville hon hålla i henne hela tiden själv (med lite hjälp så klart).



På natten ville Alma sova med mig i sängen, så jag Alma och Alicia sov i samma rum. Alma låg och kramade på mig hela natten, och när Alicia vaknade för att äta satte sig Alma bredvid och tittade på och lekte med Alicias fötter. När jag var tvungen att byta blöja på Alicia, ville Alma vara med också och hjälpa till, så hon hon fick vara min assistent medan jag bytte blöjor. Hon betedde sig som en liten mamma.

Det verkar inte som hon är avundsjuk på Alica än så länge, men jag antar att det kommer.. Eftersom jag själv har två systrar, som jag älskar otroligt mycket och har haft väldigt kul i hop med, vet jag hur härligt det kan vara att ha syskon. Jag hoppas att Alma och Alicia också kommer att trivas bra i hop och att de kommer att ha mycket glädje av varandra. Jag är säker på att Alma kommer bli en jättebra storasyster:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar